Laadstroomverdelers zijn onmisbaar als er meer als 1 accu in gebruik is.
Deze laadstroomverdelers, of diodeverdelers, zorgen voor een perfecte scheiding tussen 2 of 3 accu's, zodat deze onderling door verbruikers niet kunnen worden ontladen.
Er kunnen dus meerdere accu's worden bijgeladen via de dynamo, zonder dat de accu's elkaar beïnvloeden Door de speciale schakeling is er een verwaarloosbaar spanningsverlies. Bij bijvoorbeeld een volle 100 Ah. accu (13,8 Volt) is dit nog maar 0,005 Volt, in plaats van 0,8 Volt bij normale diodeverdelers.
Deze laadstroomverdelers / diodeverdelers zijn geschikt voor zowel 12 als 24 Volt systemen. De aangesloten accu's mogen verschillend in capaciteit zijn.
Met een BB30 en BB60 laadbooster kan je elke accu opladen. Ook met een slimme dynamo!
Kees van ective.NL legt het uit in onderstaande video. (klik op de afbeelding)
Hoe voorkom je dat de startaccu leegraakt?
Om de huishoudaccu via de dynamo op te laden, moet de huishoudaccu worden aangesloten op de voertuigelektronica, bijvoorbeeld de dynamo of startaccu. Zowel de startaccu als de huishoudaccu moeten tijdens het rijden worden opgeladen. Om ongewenste ontlading van de startaccu te voorkomen, moet de huishoudaccu bij uitgeschakelde motor van de startaccu worden gescheiden. Met klassieke batterijtechnologieën zoals natte, AGM- of gelbatterijen kon het los- en aansluiten op een rudimentaire manier worden bereikt met behulp van een grote schakelaar die telkens met de hand wordt bediend.
Het scheidingsrelais en de BB-laadbooster als elektronisch veilige schakelaar
Dit schakelen gaat eenvoudiger en veel betrouwbaarder met een elektrische schakelaar, een zogenaamd relais, dat het schakelproces automatisch overneemt. Een BB-laadbooster neemt ook de functie van de schakelaar over en biedt ook andere belangrijke functies. Een van de voordelen van ECTIVE-laadboosters ten opzichte van scheidingsrelais is de intelligente omkeerbeveiliging. De omkeerbeveiliging is bij alle ECTIVE-laadboosters ingebouwd en voorkomt dat de huishoudaccu, ook tijdens het rijden, onbedoeld ontlaadt.
Laden van de huishoudaccu: scheidingsrelais als schakelaar versus intelligente BB-laadbooster
Het scheidingsrelais neemt, net als een BB-laadbooster, afhankelijk van de voertuigelektronica het schakelproces over en verbindt of ontkoppelt de steraccu met de huishoudaccu.
De nadelen van een scheidingsrelais
Met een eenvoudig scheidingsrelais zijn de spanning en de laadstroom niet aangepast aan de accutechnologie of het laadniveau van de huishoudaccu en niet beperkt. Onder bepaalde omstandigheden kunnen bij scheidingsrelais zeer hoge stromen optreden. Met een scheidingsrelais worden alle spanningsschommelingen in de dynamo of startaccu ongefilterd doorgegeven aan de huishoudaccu. Isolatierelais kunnen worden gebruikt met sommige natte, AGM- of gelaccu's, maar mogen niet worden gebruikt met LiFePo4-accu's en voertuigen met Euro 5-normen en hoger.
Laadbooster voor voertuigen vanaf Euro 5-norm met geregelde dynamo
Bij voertuigen vanaf Euro 5-norm met geregelde dynamo wordt het vermogen van de dynamo verminderd zodra de startaccu volledig is opgeladen. Bij gebruik van een scheidingsrelais kan het voorkomen dat de huishoudaccu tijdens het rijden niet volledig wordt opgeladen of in het ergste geval tijdens het rijden zelfs wordt ontladen. Het gebruik van een scheidingsrelais zou resulteren in een lege voedingsbatterij. Door het installeren van een ECTIVE-laadbooster wordt dit probleem vermeden en wordt de huishoudaccu, bijvoorbeeld een LiFePo4-accu, tijdens het rijden volledig opgeladen, zelfs in nieuwere voertuigen met een geregelde dynamo.
Laadbooster in de camper voor Lifepo4-accu's
Steeds meer reizigers maken gebruik van LFP-batterijtechnologie vanwege de vele voordelen ervan. Ongeacht de Euronorm moet bij LFP-accu’s altijd een laadbooster worden gebruikt. LFP-batterijen zijn zeer veilig, lichtgewicht, duurzaam, duurzaam en krachtig. Bovendien zijn met LFP-accu’s zeer hoge laadstromen mogelijk, waardoor deze efficiënt en snel kunnen worden opgeladen.
Hoe werkt een laadbooster?
Naast de functies van een scheidingsrelais bewaakt elke ECTIVE BB- en SBB-laadbooster de laadstatus van de huishoudaccu en past de spanning en stroom aan. Bovendien verzacht de laadbooster spanningsschommelingen in de dynamo. De laadbooster gebruikt het D+-signaal van het voertuig om te detecteren of de voertuigmotor actief is en regelt de laadstatus dienovereenkomstig.
Optimale laadkarakteristiek en hoger rendement met laadboosters
Dankzij de intelligente lader herkent elke ECTIVE-laadbooster de actuele laadstatus van de huishoudaccu en past de spanning zo aan dat het opladen snel, efficiënt, temperatuurafhankelijk en behoedzaam gebeurt.
Het opladen via het intelligente laadproces vindt plaats in drie fasen.
In de eerste stap, boosterladen, wordt er met maximale laadstroom geladen totdat de accuspanning constant is.
In de laadmodus met constante spanning wordt de spanning constant gehouden en neemt de laadstroom af. Afhankelijk van de batterij duurt dit proces ongeveer twee uur. Als de accuspanning permanent wordt bereikt, wordt de laadmodus met constante spanning beëindigd en begint het druppelladen.
In de druppelmodus wordt het laadniveau van de accu constant gehouden en wordt overladen van de accu voorkomen.
De optimale laadkarakteristiek voor natte, AGM-, gel- of LiFePo4-accu's kan op elke ECTIVE-laadbooster worden geselecteerd met behulp van de DIP-schakelaars. De intelligente laadbooster past de spanning automatisch aan het actuele laadniveau van de huishoudaccu en de temperatuur aan.